صنعت پتروشیمی از بزرگترین زنجیره های ارزش تولید در بین صنایع مختلف جهان به شمار می‌رود .از طرفی محصولات این صنعت به عنوان مواد میانی و واسطه‌ای صنایع دیگر همچون سرای خودرو، صنایع غذایی، نساجی، لوازم خانگی، بسته بندی ،مبلمان ،رنگ و رزین، چسب ها ،کود و سموم شیمیایی ،حلالها ،داروهای شیمیایی، شوینده‌ها ،محصولات آرایشی- بهداشتی ،صنعت برق و الکترونیک و… محسوب می‌شود.صنایع تکمیلی پتروشیمی ،ضمن تحویل مواد شیمیایی یا پلیمری از صنایع بالادستی و میانی پتروشیمی‌ها آن را به محصول یا کالای مصرفی برای استفاده مصرف کنندگان تبدیل می کنند .از این جهت صنعت پتروشیمی را پیشران صنایع دیگر می دانند. عموما سهم تجارت بین المللی در صنعت پتروشیمی در دنیا ناچیز بوده و بسیاری از تولیدات زنجیره به عنوان محصول میانی در تولید سایر محصولات و همچنین به عنوان خوراک مورد استفاده در صنایع تکمیلی (پایین دست) آن استفاده می شود .

در این بین، صنعت بسته بندی،بالاترین سهم ( ۲۸ درصد) در بهره گیری از تولیدات پتروشیمی دارد. صنایع الکترونیک با ۱۹ درصد ،ساختمان سازی 14درصد، اتومبیل سازی با ۱۲ درصد در رده های بعدی از این منظر قرار دارند.

صنایع پایین دستی پتروشیمی، توان ایجاد ارزش افزوده بالاتر و اشتغالزایی بیش تر را دارند .از طرف دیگر،این صنایع، امکان دستیابی به صادرات متنوع تر و پیچیده تری را فراهم می آورند.

اهمیت توجه به صادرات غیر نفتی و همچنین تکمیل زنجیره های ارزش در اسناد بالادستی کشور نیز مورد تاکید بوده است . در بند ۱۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق افزایش صادرات پتروشیمی و در بند ۱۵ آن نیز به افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و توسعه تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اشاره شده است.

در این زمینه می‌توان موارد دیگری از قبیل تاکید برجایگزینی صادرات فرآورده های نفت و گاز و پتروشیمی به جای صدور نفت خام و گاز طبیعی در جز : «8» بند الف سیاست های کلی انرژی در دور چشم انداز و همچنین تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی با رعایت اصل رقابت پذیری و فاصله گرفتن از خام فروشی در بازه زمانی معین ، در بند «5» سیاست های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را نام برد.

صادرات صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۹۸تقریبا ۲۲ میلیون تن بوده که 10میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

جایگاه کنونی صنعت پتروشیمی، مربوط به برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای است که برای توسعه این صنعت ،خصوصاً سرمایه گذاری های قبلی به ویژه در اواسط دهه 80 شمسی صورت پذیرفت. همچنین ،در نتیجه سرمایه گذاری های دوران گذشته در صنعت پتروشیمی، این صنعت موفق به کسب سهم دو برابری در صادرات صنعتی در طول دهه 80 شمسی شد.

ازسال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ به علت اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین خصوصی‌سازی های انجام شده در صنعت پتروشیمی ، توسعه و ظرفیت سازی ها در این صنعت با روند کاهنده همراه شد .در فاصله سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ نیز ظرفیت تولید 62میلیون تن به ۶۵ میلیون تن رسید .در برنامه ششم توسعه نیز مقرر شده، با پایان یافتن طرح‌های در دست اجرا ، ظرفیت اسمی تولیدات ایران تا پایان سال برنامه به بیش از ۱۰۰ میلیون تن و درآمدهای صادراتی آن به ۲۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

نمایی از صنعت پتروشیمی در ایران

سابقه تاسیس صنعت پتروشیمی در ایران به سال ۱۳۴۸ و شروع فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی شیراز برمی‌گردد. در حال حاضر، ۶۳ واحد پتروشیمی فعال ( ۲۶ مجتمع در منطقه اقتصادی ماهشهر، 17 مجتمع در منطقه عسلویه و 20 مجتمع در سایر مناطق ) با ظرفیت تولید ۶۵ میلیون تن در سال ، مشغول به تولید هستند که بخشی از این تولیدات صرف خود صنایع می شود و مابقی آن به فروش می رسد. در حال حاضر ۵۵ طرح تولیدی ( با مجموع ظرفیت 70 میلیون تن)  در صنعت پتروشیمی وجود دارد که از بین آنها ،3 طرح متانول کاوه، پتروشیمی بوشهر و پتروشیمی تخت جمشید با مجموع ظرفیت 6.5 میلیون تن در سال ۱۳۹۸ به بهره برداری رسیده است.

در نتیجه فعالیت این مجتمع ها، این صنعت در حال حاضر،سهم 3درصدی از تولید ناخالص داخلی،18 درصدی از ارزش افزوده صنعتی و 48 درصدی از صادرات صنعتی را در اختیار دارد.

تولید صنعت پتروشیمی کشور در سال ۱۳۹۸، بالغ بر 55 میلیون تن بوده که این میزان از فعالیت ۶۳ مجتمع تولیدی بدست آمده است .از این میزان جمع فروش داخلی این صنعت 19 میلیون تن بوده است که شامل 11میلیون تن فروش بین مجتمعی و8 میلیون تن فروش داخلی خالص بوده است.

دسترسی به خوراک فراوان، متنوع و ارزان ،مزیت صنعت پتروشیمی در ایران

کشور ایران به لحاظ مجموع ذخایر انرژی رتبه نخست در جهان را به خود اختصاص داده است . همچنین چهارمین ذخایر بزرگ شناخته شده نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان متعلق به ایران است.

طبق برآورده های موسسه مکنزی در سال ۲۰۱۶ ، حتی با وجود نااطمینانی های موجود در رشد جهانی و قیمت های محصولات پتروشیمی ( از قبیل بهره‌برداری از منابع جدید و خوراک در جهان، کاهش جهانی برای انرژی و به دنبال افت شدید قیمت محصولات پتروشیمی)، ایران همچنان به عنوان یک تولیدکننده سودآور در صنعت پتروشیمی باقی خواهد ماند، زیرا خوراک ارزان قیمت به این صنعت در ایران یک مزیت جهانی می دهد.

اتیلن تولیدی از نفتا، گران‌تر از تولید مبتنی بر گاز طبیعی در ایران است .علاوه براین،در حالی که دیگر تولیدکنندگان با کمبود گاز طبیعی مواجه هستند ،انتظار می‌رود که عرضه ایران افزایش یابد، زیرا تولید گاز مجتمع پارس جنوبی به افزایش می‌یابد و مزیت آن را برای چندین دهه حفظ می کند.

ذخایر عظیم هیدروکربنوری ایران، باعث فراهم بودن خوراک متنوع برای صنعت پتروشیمی می باشد که این مساله، مزیت اصلی این صنعت در ایران می باشد.

در چند سال اخیر و با افزایش فشارهای بین المللی و تحریم های ناعادلانه توسعه صنعت پتروشیمی در حوزه بالادستی با مشکلات و شرایط پیچیده ای روبه رو شده است.

در این میان با برنامه ریزی های همه جانبه و با تلاش و همت فعالان این حوزه به ویژه تولیدکنندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان و نوآور گام های بزرگی در مسیر بومی سازی صنعت پتروشیمی و کاهش وابستگی به تکنولوژی خارجی برداشته شده است.

فهرست